Witaj …
Cieszę się, że trafiłeś na blog Mocna Firma dla firm w budownictwie. Nazywam się Paweł Kaczmarek i mówiąc bardzo ogólnie wsparciem małe firmy usługowe działające w branży budowlanej.
Dlaczego to robię ?
Dlatego, że przez lata sam prowadziłem taką firmę i doskonale wiem jak smakuje ten chleb. Nie ukrywam, że jest we mnie też odrobina buntu.
Małe i średnie przedsiębiorstwa wypracowują prawie 60 % polskiego PKB, a ciągle są mało poważane zarówno przez system państwa, ale i nie rzadko przez samych klientów.
Także i firmy same sobie „są sobie wilkiem” i zazwyczaj działają w warunkach silnej konkurencji, Parafrazując trzeba stwierdzić, że prowadząc w Polsce małą firmę usługową „nie ma leko….”
Trzy obszary w Mocnej Firmie
Z mojego punktu widzenia, ale i także doświadczenia, wyróżniam trzy kluczowe obszary jakie mają ogromny wpływ na rozwój firmy. Pomijam oczywiście kwestię jakości produktu czy też usługi. Jakość to rzecz podstawowa i bez niej nie da się wyrzeźbić nic dobrego.
Rynek prędzej czy później weryfikuje słabą jakość i wyrzuca na margines tych, którzy nie dowożą obietnicy. Problem pojawia się gdy jest odwrotnie. To znaczy w tedy gdy jakość jest, chęci są, a niestety z jakiś powodów firma nie rozwija skrzydeł. Mało tego, staje się ogromnym obciążeniem dla jej właściciela i całej jego rodziny.
Jakie trzy obszary firmy uważam za kluczowe ?
Elementy jakie mam na myśli są głębokie jak Bajkał, a na ich temat napisano tysiące książek, blogów i kursów. Są to: Zarządzanie, Planowanie, Ofertowanie.
Do tej pory nie spotkałem jednak żadnej publikacji, która odnosiłaby się do realiów firmy usługowej działającej, na jakże osobliwym rynku polskim.
Trudno się też temu dziwić, bo i który z autorów, badaczy i naukowców startował o 6 rano, po to by od siódmej zacząć pracę na budowie…? Pewnie nie wielu, a jeśli nawet to raczej dorywczo. Z pewnością nie prowadzili przez kilka dekad firmy usługowej. Dlatego też, w literaturze z łatwością znajdziemy szereg prawd i zasad uniwersalnych. Próżno szukać konkretnych rozwiązań i przykładów wziętych z życia firm usługowych.
Nie wiem ja Ty. Ja mam szczerze dosyć także znawców mówiących tak:
“Kup moją książkę i dowiedz się jak zarobić milion złotych” ,
a następnie:
“Masz moją książkę i nie zarobiłeś miliona ? Kup moją drugą książkę, a ja powiem Ci jakie popełniłeś błędy”
Ja chciałbym pokazać problem i go rozwiązać w odniesieniu do rzeczywistych i realnych problemów firm usługowych na rynku polskim.
Co rozumiem pod hasłem Zarządzanie ?
Cytując klasyczną definicję Alfreda Chandlera oznacza „Określenie długookresowych celów, kierunków rozwoju i metod działania przedsiębiorstwa w kontekście alokacji jego zasobów”
No i chyba ta definicja jest najbliższa memu sercu. Chcąc powiedzieć to samo językiem nie naukowym można sparafrazować zarządzanie następującym powiedzeniem.
„Kieruj swoimi sprawami, w innym przypadku sprawy pokierują Tobą”
Zauważ ile firm tkwi tam gdzie jest przez lata. Zauważ ile firm raczej dryfuje niż płynie w określonym kierunku. Przyczyn takiego stanu jest wiele. Postaram się je zgłębić, opisać i pomóc zarządzać własną firmą.
Co rozumiem pod hasłem Planowanie ?
To dziedzina mogąca w pewnych obszarach wchodzić w zakres zarządzania i odwrotnie. Zarządzanie nie jest możliwe bez planowania.
Czas jaki mamy do dyspozycji płynie każdemu z tą samą prędkością. Umyka nam równomiernie i bezpowrotnie.
Co nam pozostaje? Jedyne co możemy zrobić to właściwie go spożytkować. Planowanie ma ogromny wpływ na naszą firmę ale przede wszystkim na nas samych.
W planowaniu mówimy także o kwestii właściwego gromadzenia i wykorzystywania informacji, co jest niezbędne do wcześniejszego tematu czyli zarządzania.
Tu także postaram się, by na Blogu znalazło się dużo wiedzy i informacji przydatnej w zakresie prowadzenia małej firmy usługowej.
Chce zarobić milion ? Kup mój Planer :)… żartuję, rzuć przy czasie okiem na opracowany Planer MF, którym zaczynam tematykę planowania.
Co rozumiem pod hasłem Ofertowanie?
Ofertowanie to nie wyłącznie kwestia sporządzanie oferty.
To cały proces. To sztuka opowiadania historii. To sztuka budowania wartości usług i produktów.
Wiele firm, które przegrywają z konkurencją nie może zrozumieć, że klienci w pierwszej kolejności kupują emocje i doświadczenie jakie stoją za ofertą, a dopiero później produkt.
Jeśli w obszarze naszej marki klient nie przekona się do nas, to produkt i cena nie ma większego znaczenia. Oferta będzie rozpatrywana jedynie w kategorii droga lub tania.
Trzeba uświadomić sobie, że ofertowanie jest procesem w firmie, od którego zależy czy zdobywamy kontrakty w dobrej cenie. Czy mamy długą kolejkę czekających klientów. Czy mamy podstawę do podejmowania decyzji inwestycyjnych w firmie.
W usługach jest tak, że pieniądze pochodzą z pracy własnymi rękoma. Mamy dwie ręce, a doba ma 24 godziny. Dlatego ważne jest ile klienci są wstanie zapłacić za naszą pracę. Możemy oczywiście „kupić” dodatkowe ręce i czas naszych pracowników, próbować skalować nasz biznes. W takim przypadku skaluje się także problematyka dobrego ofertowania.
To tak po krótce to, czego możesz spodziewać się po blogu Mocna Firma.
Będę starał się dawać jak najwięcej wartościowych materiałów i wiedzy potrzebnej do tego by rozwijać własną Mocną Firmę. Będę tworzył produkty i rozwiązania, które mam nadzieję wykorzystasz w swojej firmie.
Pozdrawiam
Paweł Kaczmarek.
PS. Byłbym zapomniał. Polub nasz profil na FB. Dołącz do społeczności właścicieli firm usługowych Tam będzie zawsze coś nowego oraz informacje o nowych wpisach na Blogu.