Mocna Firma dla firm w budownictwie

Mocna Firma dla firm w budownictwie

Witaj …

Cieszę się, że trafiłeś na blog Mocna Firma dla firm w budownictwie. Nazywam się Paweł Kaczmarek i mówiąc bardzo ogólnie wsparciem małe firmy usługowe działające w branży budowlanej. 

Dlaczego to robię ?

Dlatego, że przez lata sam prowadziłem taką firmę i doskonale wiem jak smakuje ten chleb. Nie ukrywam, że jest we mnie też odrobina buntu.

Małe i średnie przedsiębiorstwa wypracowują prawie 60 % polskiego PKB, a ciągle są mało poważane zarówno przez system państwa, ale i  nie rzadko przez samych klientów.

Także i firmy same sobie „są sobie wilkiem” i zazwyczaj działają w warunkach silnej konkurencji, Parafrazując trzeba stwierdzić, że  prowadząc w Polsce małą firmę usługową „nie ma leko….”

Trzy obszary w Mocnej Firmie

Z mojego punktu widzenia, ale i także doświadczenia, wyróżniam trzy kluczowe obszary jakie mają ogromny wpływ na rozwój firmy. Pomijam oczywiście kwestię jakości produktu czy też usługi. Jakość to rzecz podstawowa i bez niej nie da się wyrzeźbić nic dobrego. 

Rynek prędzej czy później weryfikuje słabą jakość i wyrzuca na margines tych, którzy nie dowożą obietnicy.  Problem pojawia się gdy jest odwrotnie. To znaczy w tedy gdy jakość jest, chęci są, a niestety z jakiś powodów firma nie rozwija skrzydeł. Mało tego, staje się ogromnym obciążeniem dla jej właściciela i całej jego rodziny.  

Jakie trzy obszary firmy uważam za kluczowe ?

Elementy jakie mam na myśli są głębokie jak Bajkał, a na ich temat napisano tysiące książek, blogów i kursów. Są to:  Zarządzanie, Planowanie, Ofertowanie.

Do tej pory nie spotkałem jednak żadnej publikacji, która odnosiłaby się do realiów firmy usługowej działającej, na jakże osobliwym rynku polskim.

Trudno się też temu dziwić, bo i który z autorów, badaczy i naukowców startował o 6 rano, po to by od siódmej zacząć pracę na budowie…? Pewnie nie wielu, a jeśli nawet to raczej dorywczo. Z pewnością nie prowadzili przez kilka dekad firmy usługowej.  Dlatego też, w literaturze z łatwością znajdziemy szereg prawd i zasad uniwersalnych. Próżno szukać konkretnych rozwiązań i przykładów wziętych z życia firm usługowych. 

Nie wiem ja Ty. Ja mam szczerze dosyć także znawców mówiących tak: 

“Kup moją książkę i dowiedz się jak zarobić milion złotych” , 

a następnie:

 “Masz moją książkę i nie zarobiłeś miliona ? Kup moją drugą książkę, a ja powiem Ci jakie popełniłeś błędy”

Ja chciałbym pokazać problem i go rozwiązać w odniesieniu do rzeczywistych i realnych problemów firm usługowych na rynku polskim.   

Co rozumiem pod hasłem Zarządzanie ? 

Cytując klasyczną definicję Alfreda Chandlera oznacza „Określenie długookresowych celów, kierunków rozwoju i metod działania przedsiębiorstwa w kontekście alokacji jego zasobów” 

No i chyba ta definicja jest najbliższa memu sercu.  Chcąc powiedzieć to samo językiem nie naukowym można sparafrazować zarządzanie następującym powiedzeniem. 

„Kieruj swoimi sprawami, w innym przypadku sprawy pokierują Tobą” 

Zauważ ile firm tkwi tam gdzie jest przez lata. Zauważ ile firm raczej dryfuje niż płynie w określonym kierunku. Przyczyn takiego stanu jest wiele. Postaram się je zgłębić, opisać i pomóc zarządzać własną firmą. 

Planer Mocna Firma.

Co rozumiem pod hasłem Planowanie ?

To dziedzina mogąca w pewnych obszarach wchodzić w zakres zarządzania i odwrotnie. Zarządzanie nie jest możliwe bez planowania.  

Czas jaki mamy do dyspozycji płynie każdemu z tą samą prędkością. Umyka nam równomiernie i bezpowrotnie.  

Co nam pozostaje? Jedyne co możemy zrobić to właściwie go spożytkować. Planowanie ma ogromny wpływ na naszą firmę ale przede wszystkim na nas samych. 

W planowaniu mówimy także o kwestii właściwego gromadzenia i wykorzystywania informacji, co jest niezbędne do wcześniejszego tematu czyli zarządzania.  

Tu także postaram się, by na Blogu znalazło się dużo wiedzy i informacji przydatnej w zakresie prowadzenia małej firmy usługowej. 

Chce zarobić milion ? Kup mój Planer  :)…  żartuję,  rzuć przy czasie okiem na opracowany Planer MF, którym zaczynam tematykę planowania.

E-book Planer Mocna Firma

Co rozumiem pod hasłem Ofertowanie?

Ofertowanie to nie wyłącznie kwestia sporządzanie oferty. 

To cały proces.  To sztuka opowiadania historii. To sztuka budowania wartości usług i produktów.

Wiele firm, które przegrywają z konkurencją nie może zrozumieć, że klienci w pierwszej kolejności kupują emocje i doświadczenie jakie stoją za ofertą, a dopiero później produkt.

Jeśli w obszarze naszej marki klient nie przekona się do nas, to produkt i cena nie ma większego znaczenia. Oferta będzie rozpatrywana jedynie w kategorii droga lub tania. 

Trzeba uświadomić sobie, że ofertowanie jest procesem w firmie, od którego zależy czy zdobywamy kontrakty w dobrej cenie. Czy mamy długą kolejkę czekających klientów. Czy mamy podstawę do podejmowania decyzji inwestycyjnych w firmie.  

W usługach jest tak, że pieniądze pochodzą z pracy własnymi rękoma. Mamy dwie ręce, a doba ma 24 godziny. Dlatego ważne jest ile klienci są wstanie zapłacić za naszą pracę. Możemy oczywiście „kupić” dodatkowe ręce i czas naszych pracowników, próbować skalować nasz biznes.  W takim przypadku skaluje się także problematyka dobrego ofertowania.

Ofertowanie usług budowlanych. Zdjęcie Planer i oferty Mocna Firma

To tak po krótce to, czego możesz spodziewać się po blogu Mocna Firma. 

Będę starał się dawać jak najwięcej wartościowych materiałów i wiedzy potrzebnej do tego by rozwijać własną Mocną Firmę. Będę tworzył produkty i rozwiązania, które mam nadzieję wykorzystasz w swojej firmie. 

Pozdrawiam
Paweł Kaczmarek.

PS. Byłbym zapomniał. Polub nasz profil na FB. Dołącz do społeczności właścicieli firm usługowych Tam będzie zawsze coś nowego oraz informacje o nowych wpisach na Blogu. 

Zostaw komentarz